Postoji samo jedna istina. Zove se percepcija.

Važi li to i za regrutere?


Čuveni književnik koji je stvarao u periodu realizma, Gistav Flober je svojevremeno izjavio „Ne postoji istina. Postoji samo percepcija“. On ovom izjavom iznosi ideju da je istina subjektivna i da se oslanja na individualnu interpretaciju. Ovaj citat sugeriše da stvarnost može varirati od osobe do osobe na osnovu njenih jedinstvenih perspektiva, iskustava i uverenja.

Moj nekadašnji poslovni mentor je ovu Floberovu misao preformulisao u „postoji samo jedna istina i zove se percepcija“, ističući upravo sopstvenu spremnost da prihvati da svaki pojedinac ima svoju istinu, koja se može razlikovati od njegove.

Meni je ovaj njegov izmenjeni Floberov princip pomogao i u profesionalnom i u ličnom životu i kod mene dodatno izgradio sposobnosti razumevanja, empatije i prevencije konflikata.

Primenjena psihologija je davnih dana objasnila uticaj percepcije na ponašanja ljudi, a stručnjaci iz marketinga ovu sponu decenijama koriste sa ciljem da odemo u prodavnicu ili neku internet prodavnicu i kupimo određeni proizvod i uslugu.

Mislite da ste popili napitak koji dušu leči, ili da ste pojeli zdravi doručak? U stvari, pojeli ste 5 – 7 kašičica šećera, pod uslovom da ova dva nisu bila u paketu, jer ako jeste, to je onda duplo više šećera.

Mislite da ste „spavali odvažno“ uprkos menstrualnim bolovima? OK, poverovali ste im, no kako se to spava odvažno?!

Ovo su ekstremni primeri uticaja na percepciju, a o etici nećemo polemisati ovog puta, jer pozitivan uticaj je samo onda kada je namera iskrena.

Šta se dešava po pitanju uticaja na percepciju u oblasti regrutacije i selekcije?

Društvene mreže su pune kurseva i/ili konsultacija o tome kako da se spremite za intervju za posao. Sve više ljudi iz marketinga pišu o tome kako treba da izgleda i šta da sadrži radna biografija. Stručnjaci za lično brendiranje, e oni već znaju sve tajne o tome kako treba da izgleda vaš profil na poslovnim društvenim mrežama.

Drugim rečima, sve snage su usmerene na prezentabilnost kandidata i kreiranje pozitivne percepcije regrutera tj. potencijalnog poslodavca. Valjda pod pretpostavkom da je kandidatima više stalo da pronađu posao, no što je poslodavcima stalo da pronađu zaposlene, nemam pojma.

Ako bismo sada pažnju usmerili na to kako poslodavci kreiraju pozitivnu percepciju kandidata, tu se stvari jesu menjale. Neke promene stvarno jesu pozitivne, no da li su dovoljne?!

Evo par primera:

  • Brendiranje poslodavca – digitalni kanali komunikacije jesu omogućili spoljašnjem svetu, naročito potencijalnim zaposlenima, uvid u to kako izgledaju stvari unutra, kako se radi i kakva je korporativna kultura. No, šta ćemo sa onim što spolja izgleda kao kultura, a kad te puste unutra dočeka te karikatura?
  • Oglasi za posao – to je nekad bilo podjednako dosadno kao čitulje na poslednjim stranama Politike. Od kada imamo sporadične prakse navođenja benefita i raspona zarade, čitati oglase za posao je i dalje dosadno kao čitati čitulje, samo ove moderne čitulje imaju dodatak „po želji pokojnika, na sahrani će svirati bend….“
  • Intervjuisanje – e, ovde su se stvari tek promenile. Komunikacija regrutera sa kandidatima je postala neposrednija, srdačnija, gotovo razdragana. Ipak, postoje jasni pokazatelji da ovde ima puno nedostataka, počev od toga ko su sve učesnici u procesu intervjuisanja i koja je njihova uloga tokom intervjua, koliko krugova ima proces, itd. Najveći problem koji ja prepoznajem u ovom koraku je to što kandidat, ipak, nije u centru pažnje, već potrebe pozicije i poslodavca. Neobična pojava, imajući u vidu da su regruteri mahom psiholozi.
  • Komunikacija o ishodu procesa – sve znate, ne moram ništa da pišem.

Sve što ljudi koji učestvuju u procesu selekcije, a to nisu samo regruteri, urade, tj. ponašanja koja manifestuju, utiče na percepciju kandidata. Percepcija utiče na kreiranje stavova, a stavovi utiču na ponašanje kandidata.

Veštinama pozitivnog uticaja su profesionalni prodavci vođeni jakim etičkim principima u poslu odavno ovladali.

Ako se bavite regrutacijom i selekcijom u ulozi regrutera ili menadžera koji zapošljava, naredni put kad pročitate članak „regrutacija je sve samo ne prodaja“, uštinite se jako da se što pre vratite u realnost.

Radne snage nema u izobilju, no ako počnete da razmišljate pitajući se „Šta ako ljudi u stvari neće da rade za nas?“, postoji mogućnost da ceo proces i pristup unapredite i dođete do kvalitetnog kadra.

Pomoć postoji, a na vama je kada ćete da je potražite.  POMOĆ →

Dragan Vukosavljević

Konsultant za razvoj


Postoji samo jedna istina. Zove se percepcija.
HiNT d.o.o, Dragan Vukosavljević 02. фебруар 2024.
Podeli ovaj članak
Naši blogovi
Prijavi se da ostaviš komentar
Kljukanje ćurke...ili patke.
Može li rast i razvoj na silu?